Pracujemy w Casbeg z małymi i średnimi firmami B2B. W większości przypadków założyciele i kierownicy są wąskimi gardłami w swoich organizacjach. Czasami twierdzą że nie mają wystarczająco dużo czasu w ciągu dnia. Nie kupuję tego. Nawet jeśli kiedyś zdarzało mi się mówić takie rzeczy – dziś jestem w punkcie w którym mam znacznie więcej czasu na priorytety. Wszyscy mamy te same 24h co Bill Gates i Jeff Bezos. Dlatego chciałem podzielić się z wami spostrzeżeniami na temat tego, co możesz zrobić, aby nie być wąskim gardłem w twojej organizacji i odzyskać trochę czasu. Zaczynam od twojego życia prywatnego, ponieważ z mojego doświadczenia founderzy zaniedbują je kosztem pracy – dlatego tutaj czai się wiele przestrzeni do optymalizacji.
Wszystkie te pomysły są testowane przeze mnie i moich współpracowników i klientów na przestrzeni kilku ostatnich lat. Wszystkie są banalnie proste i nie wymagają wiele finezji w ich wdrażaniu.
Zatrudnij sprzątaczkę
Niech przychodzi na początku raz na 2 tygodnie. Jeśli nie wiesz, skąd możesz wziąć sprawdzoną sprzątaczkę, która nie obrabuje ci mieszkania, napisz do kogoś ze swoich bogatszych znajomych – prawdopodobnie już kogoś takiego zatrudniają. To nie jest luksus. To jest infrastruktura, dzięki której możesz pracować więcej godzin w swojej firmie – nie miej więc oporów przed takim „burżujskim” wydatkiem. Ku mojemu zmartwieniu założyciele z którymi rozmawiam czasami mówią mi, że ich partnerki dbają o dom więc to nie jest hack, który im pomoże. To OGROMNY błąd. To, że twoja żona będzie miała więcej czasu będzie miało pozytywny wpływ także na twoją pracę, zapewniam.
Oszczędzony czas: 6 godzin miesięcznie
Przestaw swoje zakupy na e-commerce
Jesteśmy zbyt częstymi gośćmi w różnego rodzaju sklepach, a noszenie ciężkich toreb nie jest zabawne. Zacznij kupować w sklepach internetowych dużą część swoich zakupów. Zrozumiem, jeśli nie chcesz w ten sposób kupować mięsa lub warzyw. Zacznij od towarów, które mają długi termin termin przydatności do spożycia – kupuj je w dużych ilościach raz w miesiącu. W ten sposób będziesz mieć mnóstwo puszek, ryżu, wody, makaronu i orzechów w swoim domu przez cały czas. Będziesz rzadziej odwiedzać supermarkety, a gdy już tam będziesz – spędzisz tam mniej czasu. Dokładnie to samo zrób z zakupami książek. Rozumiem jeśli chcesz czytać w papierze ale księgarnie wysyłkowe mogą być jednym z twoich najlepszych przyjaciół i zapewniają znakomitą oszczędność czasu. Albo przerzuć się w pełni na kindle i audiobooki. Mając miesięczną porcję jedzenia w szafkach i roczną porcję literatury na półkach jesteś przygotowany na wszystko, łącznie z huraganami i apokalipsami zombie.
Oszczędność czasu: 8 godzin miesięcznie
Posiadaj mniej rzeczy
Rzeczy wymagają konserwacji, dbałości i naprawy. Cały trend zrób-to-sam istnieje tylko dlatego, że czujemy się zmuszeni do posiadania. Jesteś założycielem, a nie Adamem Słodowym. Naprawdę nie jest tak, że jesteśmy gorszym rodzajem człowieka, jeśli nie potrafimy lub nie chcemy naprawić zlewu. Pracujemy długie godziny po to, żeby nie musieć tego robić. Ja np. nie posiadam obecnie nieruchomości, więc gdy coś psuje się w mieszkaniu które wynajmuję – koszty nie są moją troską. Wszystko, co muszę zrobić to zadzwonić do specjalisty, które wybrał właściciel mieszkania i upewnić się, żeby ktoś był w domu podczas naprawy. To bardzo ułatwia życie i pozwala mi się skupić na pracy.
Do momentu gdy miałem 30 lat, nie byłem właścicielem samochodu. Nie miałbym dłużej – gdyby było to możliwe w mojej sytuacji rodzinnej. Kiedy nie posiadasz samochodu, nie musisz kupować ubezpieczenia, spędzić 2 godziny w niedzielę na myciu go lub martwić się o naprawę gdy się zepsuje. Naturalnie nie posiadam telewizora. Poza oczywistą korzyścią nie bycia na bieżąco z newsami i nie oglądania bezmyślnych filmów i seriali nie posiadanie telewizora bardzo pomaga nie być właścicielem Xboksa. Brak tych rzeczy pomaga nie tylko mojemu czasowi, ale także portfelowi – bycie regularnym użytkownikiem aplikacji taksówkowych jest o około 50-80% tańsze niż posiadanie samochodu, wynajem zmniejsza wydatki na meble i wystrój. Nieposiadanie Xboxa i telewizora daje prawdopodobnie 2000-3000 $ oszczędności. Spędzenie soboty na sprzedaż połowy twoich rzeczy online nie tylko zapewni ci zastrzyk gotówki – pozwoli ci to nie tracić czasu na utrzymanie i naprawy.
Oszczędność czasu: co najmniej 10 godzin miesięcznie (jeśli posiadasz dużo rzeczy lub oglądasz dużo telewizji, zaoszczędzisz więcej)
Wypisz się z 80% swoich newsletterów, które dostajesz
Po prostu co rano usuwaj wszystkie, których nie przeczytasz przez miesiąc. Oszczędzisz czas, który marnujesz usuwając je bez czytania każdego ranka. Przyznaj to – nie pamiętasz, kiedy ostatnio używałeś groupona. Możemy też bezpiecznie założyć, że ten newsletter o fitnessie nie był tak pasjonujący jak ci się wydawało 14 miesięcy temu.
Oszczędność czasu: 1 godzina miesięcznie
Przestań obserwować 2/3 swoich znajomych na facebooku i 80% polubionych fanpage’ów
Analogicznie zrób z instagramem, linkedin oraz twitterem. W gruncie rzeczy nie obchodzi cię to. Oczywiście nie namawiam tu do radykalizmu. Śmieszne koty zostają. Znajomi, których nigdy nie spotkałeś lub nie widziałeś dłużej niż 5 lat – nie muszą. Gdy sam to zrobiłem byłem zaskoczony jak wiele jakościowych treści zaczęło do mnie docierać.
Oszczędność czasu: 8 godzin miesięcznie (znacznie więcej jeśli jesteś uzależniony od social mediów)
Zmień część swoich płatności na automatyczne
Zrób to za pomocą karty kredytowej. Jeśli możesz – płać za wszystko raz w roku, z góry. Dla ciebie to mniej fakturowania. I możesz negocjować zniżki na płatności z góry! A firmy, które wspierasz na pewno będą zadowolone z dodatkowego cashflow.
Oszczędność czasu: 1 godzina miesięcznie
Przeprowadź się
To, że dojeżdżasz do pracy 40 minut nie ma sensu. Jeżeli ograniczysz swój czas dojazdu z 40 do 20 minut zaoszczędzisz 160 godzin rocznie. To dodatkowy miesiąc pracy. Gdybym pojawił się koło ciebie i spróbował sprzedać ci oprogramowanie, które spowoduje, że twój miesiąc będzie miał 13 godzin więcej – prawdopodobnie zapłaciłbyś mi za to ponad 1000 złotych. To oprogramowanie nazywa się biuro w centrum i mieszkanie nieopodal. I rzadko musi kosztować o 1000 PLN więcej niż miejsce w którym teraz mieszkasz.
Oszczędność: 13 godzin miesięcznie.
OK, teraz ogarnęliśmy twój czas w życiu prywatnym. W następnym odcinku poruszymy kwestie związane z przepustowością w firmie.