Co konsultują ze mną przedsiębiorcy?

C

W ramach corocznego podsumowania przeczytałem agendy wszystkich jednorazowych konsultacji, które przeprowadziłem w ubiegłym roku. Takie agendy zawierają problemy przedsiębiorców, pytania, które mi stawiają i decyzje, przed którymi stoją. Wyszło mi z tej lektury, że problematyka z którą pracuję jest dość mocno odrębna względem tej, nad którą pracują konsultanci Casbeg. Ten wpis ma pomóc czytelnikom w złapaniu w czym jeszcze mogę im pomóc, poza wszystkimi kwestiami, z których mogą mnie i Casbeg kojarzyć 🙂 To nie jest lista, która wyczerpuje wątki, którymi się zajmuję. To tylko te, które pojawiają się najczęściej, więc jeśli nie znajdujesz swojego problemu na liście ale wydaje ci się, że mogę pomóc – napisz na bartosz@casbeg.com, sprawdzimy. 

Po co komu jednorazowa konsultacja?

Nie ma jednej odpowiedzi. Do najczęściej wymienianych powodów należą:

  1. Żeby ograniczyć ryzyko podjęcia błędnej decyzji. Założyciele i zarządzający czasami stają przed wyborami, w których jeszcze bardziej niż zwykle zależy im na podjęciu właściwej decyzji. Konsekwencje błędu mogą być drastyczne – mogą zwolnić niewłaściwą osobę, zniszczyć swoją relację ze wspólnikiem, stracić pół roku albo dużą kwotę pieniędzy. W takim przypadku przepracowanie sprawy z kimś, kto ma bardzo różnorodne doświadczenia w rozwiązywaniu tego typu problemów, może stanowić dużą wartość.  
  2. Żeby się odblokować. Czasami jest tak, że myślimy nad czymś zdecydowanie zbyt długo i nie umiemy na własną rękę podjąć decyzji, która wyrwie nas z impasu.
  3. Żeby podjąć decyzję, wspólnie. Bywa tak, że wspólnik 1 ma jedną opinię a wspólnik 2 ma inną. W wieloosobowych konfiguracjach bywa nawet trudniej. Czasami udział bezstronnego moderatora pomaga wypracować rozwiązanie (niekoniecznie kompromis), który pozwala działać dalej.
  4. Żeby uzyskać odpowiedzi na pytania i/lub rozwiązać problem. Czasami czegoś nie wiesz ale ktoś inny to wie – gdybyś znał poprawną odpowiedź na pytanie mógłbyś poprawić rezultaty, które osiągasz. Na niektóre tematy, jak zobaczycie poniżej często nie ma książek, kursów ani blogpostów, które moglibyście przeczytać bo wiedza, której poszukujecie jest zakulisowa.

Uczestnicy teleturnieju “Milionerzy” mieli w trudnych momentach telefon do przyjaciela – przedsiębiorcy mają do dyspozycji nieco dłuższą rozmowę ze mną.

Co konsultują ze mną przedsiębiorcy?

Przygotowałem zanonimizowany wykaz problemów najczęściej pojawiających się na moim biurku. Często zdarza się, że moich rozmówców trapi więcej niż jeden z nich. Ułożyłem Wam tematykę w podgrupy:

Wspólnicy, transakcje, inwestycje:

  1. Czy powinienem wykupić swoich wspólników?
  2. Czy powinienem zwolnić swojego co-foundera? Jeśli tak, to jak się za to zabrać?
  3. Chciałbym za 3 lata nie być prezesem mojej firmy. Jak zrobić sukcesję?
  4. Czy powinienem złożyć rezygnację ze stanowiska CEO?
  5. Jak odciążyć się z pracy -> rozmowa o asystentach, delegowaniu, planie zatrudnień.
  6. Jak i kiedy powinienem zebrać kapitał? Z kim powinienem rozmawiać, a kogo mi odradzasz?
  7. Mogę kupić biznes mojego konkurenta. Pomóż mi przemyśleć, czy powinienem przeprowadzić transakcję, a jeśli tak – to pomóż mi ją skonstruować;
  8. Mam 2-3 miliony złotych nadwyżek finansowych co roku ale nie umiem ich alokować inaczej niż w mieszkania, które dają małe stopy zwrotu. Pomóż mi przemyśleć, co powinienem robić z forsą;
  9. Czy powinienem sprzedać firmę?
  10. Rozwijamy swoją firmę po godzinach etatu, w którym zarabiamy góry forsy. Kiedy jest dobry moment na przejście z etatu do własnego biznesu?

Finanse, planowanie i rozwój

  1. Prowadzę agencję / firmę doradczą w innym obszarze i chcę ją upodobnić do Casbeg w obszarze X – pomóż mi; 
  2. Pomóż mi zwiększyć rentowność spółki o milion złotych rocznie;
  3. Pomóż mi zabudżetować następny miesiąc/kwartał/rok;
  4. Chcę potroić zysk w 3 lata i pracować z plaży we Włoszech. Jak muszę zmienić swój biznes?
  5. Oto mój plan na budowę prywatnego majątku, oto stan na dziś. Co mogę zrobić lepiej, gdzie widzisz szanse i zagrożenia?

Sprzedaż i marketing:

  1. Pozyskaliśmy 15 klientów z sieci kontaktów i wyjazdów na kilka konferencji. Jak zacząć pozyskiwać klientów z innych źródeł?
  2. Potrzebuję feedbacku do planu marketingowego spółki;
  3. Potrzebuję feedbacku do planu rocznego founderów;
  4. Potrzebuję feedbacku do PDF z naszą ofertą handlową;
  5. Jesteś w grupie docelowej i/lub znasz rynek, który adresuję. Potrzebuję Twojego feedbacku do mojego produktu/usługi;
  6. Moi marketerzy i handlowcy nie mogą się ze sobą dogadać i przerzucają się odpowiedzialnością za potknięcia. Jak ich pogodzić i skłonić do brania odpowiedzialności za sytuację?
  7. Chodzi mi po głowie zmiana cen w firmie. Jak się do tego zabrać? Poproszę też o feedback do pierwszej wersji cennika, którą przygotowałem;
  8. Czy powinienem zrobić rebranding? Jeśli tak, to jak się za to zabrać?
  9. Sprzedajemy B2C, pomóż nam uruchomić sprzedaż do B2B;
  10. Potrzebuję drugiego spojrzenia na temat partnerstw i/lub przedstawienia mnie przedsiębiorcom z twojej sieci kontaktów;
  11. Mam wrażenie, że nie wykorzystujemy pełni możliwości Pipedrive’a, Livespace’a, Hubspota. Zerknij na to, co jest i jeśli mam rację – pomóż mi to zmienić;
  12. Sprzedaż przez partnerów idzie nam nieźle, ale chcę, żeby za rok szła świetnie. Powiedz mi co mam zmienić;
  13. Pomóż mi zaplanować wywiady customer development dla nowej linii biznesowej mojej firmy;
  14. Proszę o feedback do systemu motywacyjnego, celów oraz podziału odpowiedzialności dla moich działów sprzedaży i marketingu;
  15. Czy powinienem zrobić rebranding? Jeśli tak, to jak się do tego zabrać?
  16. Jestem sprzedającym CEO. Popraw mój proces sprzedaży;
  17. Jestem sprzedającym CEO. Przećwicz ze mną rozmowę handlową (role-playing);
  18. Nie jestem zadowolony z rezultatów mojego działu handlowego. Pomóż mi zaplanować zmianę w tym obszarze.

Ludzie:

  1. Jak obniżyć rotację w firmie o połowę?
  2. Moim celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której firma działa bez mojego zaangażowania operacyjnego;
  3. Kogo powinniśmy zatrudnić? Potrzebuję feedbacku do planów rozwoju zespołu;
  4. Jak zrobić bardzo dobry onboarding dla pracownika, którego wejście w firmę musi się udać?

Podsumowując

Nie warto wyważać otwartych drzwi. Czasem jedno spotkanie wystarczy, aby zupełnie inaczej spojrzeć na wyzwania, przed którymi stoisz albo odblokować sytuację z którą nie wiesz co zrobić od miesiąca albo dwóch.

Na ogół spotkania trwają do 2 godzin i robimy je poprzez wideokonferencję. Nie każdy temat się zrobić w tym czasie – ale na ogół sporo się da. Są teamy, które przychodzą na nie w kilka osób i „wyciskają” ze mnie wiedzę do ostatniej sekundy. Są tacy, którzy przychodzą w pojedynkę i z 1, dobrze przemyślanym pytaniem, na którym skupiamy się przez całą rozmowę. Na dziś wartość konsultacji ze mną to 1000 PLN Netto. Klienci często mówią, że to tanio, ale póki co trzymam się tej ceny, bo chcę, żeby to była opcja dostępna także dla mniejszych firm.

Jeśli to interesujące – napisz do mnie na bartosz@casbeg.com

O autorze

Bartosz Majewski

CEO / founder of Casbeg. Before that Bartosz was a Cofounder and Sales Director of a B2B startup where in 3.5 years his team acquired 1000 clients from 41 countries. During a decade he closed more than 7 million dollars worth deals.

Ostatnie wpisy

Kategorie

Archiwa