ReWork – Przepracuj swój biznes

R

Cykl recenzji czas zacząć. W dobie kryzysu formalnej edukacji, nadpodaży magistrów, coraz gorszych wyników kolejnych roczników maturzystów coraz większą rolę w kształceniu młodych ludzi odgrywają książki biznesowe, poradniki różnego typu, szkolenia, biografie. Pierwszy obieg edukacyjny ewidentnie się nie sprawdza. Tym, którzy chcą rozwijać się na rynku pracy i w biznesie pozostaje więc drugi. Postaram się tutaj przybliżać treści warte waszej uwagi z mojego biznesowo-IT-Marketingowego poletka. Na pierwszy ogień idzie recenzja książki, niemniej pewnie będę uzupełniał je o TED-y, Blogi czy filmy. Ale do rzeczy.

David Heinmeier Hansson i Jason Fried. Tych dwóch Panów nie trzeba przedstawiać. Kluczowe postaci w 37 signals, firmy odpowiedzialnej za produkty takie jak basecamp czy highrise prowadzący znakomity blog signal vs. Noise. Bez względu na to czy ci Panowie piszą, przemawiają czy opracowują nowe produkty  odnoszą fenomenalne sukcesy.

Re-Work to także świetna książka. Napisana prostym językiem, zredagowana z brzytwą Ockhama w dłoni, bardzo dobrze wydana. Nie mam pojęcia dlaczego nie została jeszcze przetłumaczona  na Polski. Spektakularny błąd. Ilekroć rozmawiam z kolejnym założycielem „polskiego facebooka” czy kolejnej apki, która jest zarazem „global jak i local” niby to mimochodem polecam im tą książkę.  Dla wielu Polskich startupowców może być to kubeł zimnej wody (dla mnie w jakimś sensie też był gdy czytałem ją po raz pierwszy) a jednocześnie szansa na krytyczne przeanalizowanie części patologii naszej branży (Kultu inwestorów, sprzedawania udziałów w projektach, które jeszcze nie istnieją, lansu mentorów na konferencjach)

Z autorami po raz pierwszy zetknąłem się poprzez ich wyczyny public speakerskie. Konkretnie chodzi o te dwa:

http://www.youtube.com/watch?v=0CDXJ6bMkMY – David Heinemeier Hansson

http://www.youtube.com/watch?v=5XD2kNopsUs – Jason Fried

Więc gdy zobaczyłem na półce w biurze znajomego software house`a nie mogłem przejść obojętnie.

Choć nie zgadzam się ze 100% opinii zawartych w książce z całą pewnością zasługują one na uwagę, bo zbudować kilkunastoosobową firmę z tak wieloma klientami i tak silnym i różnorodnym strumieniem przychodów nie jest łatwo. Autorzy poruszają w niej przekrojowo wiele aspektów  tworzenia i rozwijania firmy. To właściwie zbiór pogrupowanych esejów dotyczących określonych zagadnień istotnych z punktu widzenia antrepenera. Przewijają się tu takie tematy jak work-life balance, marketing, HR czy product management. Odniosłem wrażenie, że autorzy starali się, żeby ich rady były możliwie ponadczasowe, koncentrując się na rzeczach niezmiennych w biznesie. To się ceni, bo do książki będzie można wrócić też za dwa i trzy lata, bez anachronizmów.

Bardzo ciekawie pokazują ducha tej książki filmy promocyjne, które znajdziecie na stronie książki:

http://37signals.com/rework

Warto zwrócić uwagę na inny aspekt ich książki. Jest spójna nie tylko wewnętrznie ale również z całym ekosystemem marketingowo sprzedażowym 37 signals. Na blogu pojawiają się odnośniki do książki, a w książce do bloga. Blog i książka są też promowane na ich stronie internetowej. Nie ma szans na znalezienie w ich ekosystemie treści , które nie współgrają ze sobą pod względem lekkiej formy czy zaawansowanej treści. Reasumując: Polecam!

PS. Jeśli podobał ci się ten tekst rozważ zapisanie się na nasz newsletter Casbeg knowledge sharing, żeby nic cię nie ominęło 🙂

O autorze

Bartosz Majewski

CEO / founder of Casbeg. Before that Bartosz was a Cofounder and Sales Director of a B2B startup where in 3.5 years his team acquired 1000 clients from 41 countries. During a decade he closed more than 7 million dollars worth deals.

Ostatnie wpisy

Kategorie

Archiwa