21 podcastów, których słucham

2

Często ludzie pytają mnie jakie podcasty polecam. Pomyślałem, że napiszę post, który odpowie na to pytanie na bardziej szczegółowym poziomie niż zdawkowe rekomendacje udzielane po wystąpieniu czy w trakcie projektu doradczego. Audio jest wspaniałym nośnikiem do nauki. Jesteśmy w stanie słuchać podcastów robiąc inne rzeczy np. myjąc naczynia, prasując koszulę albo ćwicząc na siłowni. Zanim przejdę do rekomendacji ważna kwestia: słuchanie podcastów wyłącznie po polsku odcina nas od najlepszych produkcji na świecie. To tak jakbyście próbowali docenić najlepszych malarzy na świecie będąc daltonistami. Jasne, że można – ale skażecie się na bardzo ograniczone doświadczenie tego medium. Nie róbcie tego sobie – tym bardziej, że słuchanie po angielsku wspaniale wpływa na zdolność do przyswajania języka – podobnie jak oglądanie filmów z angielskimi napisami. Moje rekomendacje:

Interesy Podcast

To jest podcast, który słucham i…który robię. Ma dwie odnogi. W ramach pierwszej opowiadam o książkach, które pomagają słuchaczom robić lepsze interesy i stawać się lepszymi przedsiębiorcami. W ramach drugiej rozmawiam z interesującymi ludźmi biznesu. Nasze rozmowy są długie (na ogół około 90 minut). Aspiruję do tego, by poruszać wątki dotąd nieporuszane przez moich gości w przestrzeni publicznej.

Spotify / Apple / Youtube

My First Million

Shaan Puri oraz Sam Paar to prawdopodobnie najbardziej angażujący duet twórców podcastów biznesowych. Panowie sypią nieszablonowymi pomysłami na zrobienie pieniędzy jak z rękawa, zapraszają wyjątkowo interesujących gości a to wszystko na bardzo dużym luzie, z dystansem i masą historii z ich własnego, bardzo bogatego biznesowo życia.

20VC

Harry Stebbings zaczął ten podcast pod nazwą Twenty Minute VC z kuchni swojej mamy w wieku 19 lat. Zaczął zapraszać venture capitalistów do wywiadów a potem przez 9 lat…nie przestał. Tytan pracy, który wyrąbał sobie tym podcastem drogę do bycia zarządzającym funduszem VC z niemałymi aktywami pod zarządem w bardzo młodym wieku.

The Acquired oraz ACQ2 Podcast

Gdy usłyszałem ten podcast po raz pierwszy ubiłem swoją serię o modelach biznesowych bo uznałem, że nie jestem w stanie robić tego lepiej niż Ben Gilbert i David Rosenthal. Acquired to długie (2,3 a nawet 4 godzinne) odcinki rozpracowujące historię sukcesów stojących za różnymi biznesami. Panowie zaczęli od udanych akwizycji, ale gdy okazało się, że nie ma ich aż tak dużo by kontynuować podcast w tym formacie rozszerzyli go. Odcinki o Costco, Porsche, LVMH, Nvidii czy Nintendo to po prostu ekstraklasa światowa. ACQ2 to ich drugi format – wywiady z przedsiębiorcami i ludźmi biznesu.

The Founders by David Senra

David czyta nawet więcej ode mnie i produkuje jedną godzinną recenzję książki tygodniowo. Niestety, na ogół koncentruje się na biografiach już nieżyjących przedsiębiorców, stąd słucha się go raczej jak historyka przedsiębiorczości, niemniej robi świetną robotę i stara się służyć przedsiębiorcom swoimi treściami.

The Prof G Show

Scott Galloway to raczej przykład na to jak robić media niż ktoś kto dostarcza treści, które uważałbym za bardzo wartościowe merytorycznie. Jeśli chcecie się dobrze bawić, być zaskakiwanymi albo podpatrywać jedną z ciekawszych butikowych firm medialnych – warto.

Technologicznie 

Bartek Pucek i Jarosław Kuźniar robią jeden z najlepszych podcastów w Polsce, niezależnie od kategorii. Pucek dostarcza mnóstwo merytoryki, Kuźniar dba o formę, moderuje i sprytnie zagrywa piłki, które pozwalają Puckowi dostarczać jeszcze więcej wartości słuchaczom. Na ogół omawiają najbardziej teraźniejsze kwestie w kwestii technologii, choć zdarza im się poruszać nieco bardziej ponadczasowe tematy. Bardzo zgrany duet, bardzo wysoka jakość produkcyjna – gdyby panowie mówili po angielsku byłaby to wielka rzecz. Dla mnie przykład tego jak wielkość rynku ogranicza świetne projekty.

The All In Podcast

Jason Calacanis, David Sacks, Chamath Palihapitiya oraz David Friedberg to czwórka przyjaciół, którzy postanowili w 2020 założyć podcast w ramach, którego komentują bieżące wydarzenia. Na ogół tematy krążą wokół technologii, biznesu, polityki oraz odkryć naukowych. Panowie są topowymi inwestorami i przedsiębiorcami amerykańskiej sceny technologicznej, więc ich unikalna perspektywa, dojścia i majątki powodują, że możemy (czasami) spotkać się z punktem widzenia odmiennym i nieco bardziej insiderskim niż gdzie indziej. Wielką wartością jest to, że Panowie się między sobą różnią i potrafią spierać nie tracąc do siebie szacunku.

The Tim Ferriss Show

Tim Ferriss to dla mnie człowiek – maszyna. W ciągu dekady od wydania 4 godzinnego tygodnia pracy Tim zdążył nagrać ekstremalnie trudny program telewizyjny, napisać 4 kolejne książki, które trafiły na listę best sellerów new york timesa. Naturalnie Tim jest też aniołem biznesu – zainwestował na wczesnym etapie m.in w Ubera, Twittera, Facebooka, Alibabę, Shopify i Evernote. Polecam wam jego podcast, który w ciągu 9 lat doczekał się setek milionów ściągnięć i ponad 600 odcinków. Mówię tutaj oczywiście o Tim Ferriss Show. Podcast polega na wywiadach z ludźmi najlepszymi w swoich dziedzinach – bez względu na obszar w którym działają. Rozmowa o początkach kariery Jamiego Foxxa, która wygrała nagrodę za najlepszy odcinek podcastu w 2016? Żaden problem. 3.5 godzinna rozmowa o drodze, którą przebył Arnold Schwarzennegger? Oczywiście. Są tu zarządzający funduszami wszelkiego typu, arcymistrzowie szachowi, sportowcy, reżyserowie czy lekarze. Moim zdaniem Tim robi w tej chwili najlepszy podcast na świecie. I można się jeszcze z niego nauczyć zadawania dobrych pytań. Jeśli nie wiecie od czego zacząć słuchanie – polecam Amelię Boon, Kevina Costnera i Petera Thiela.

Dan Carlin’s Hardcore History

Wyobraźcie sobie 6 odcinki podcastu o pierwszej wojnie światowej. Startujemy przed, żeby wyjaśnić przyczyny. Kończymy po, żeby pokazać konsekwencje na szerokim planie. Łącznie odcinki trwają 23 godziny i wychodzą raz na kilka miesięcy. Macie to? To teraz dodajcie do tego dogłębną znajomość historii, tony fascynujących cytatów oraz niski głos prowadzącego i rozciągnijcie na większość wydarzeń historycznych o których chcielibyście posłuchać. Gdy dodacie jeszcze kilka ciekawych wydarzeń o których nie słyszeliście uzyskacie hardcore history Dana Carlina. Dla fanów historii to jest jazda obowiązkowa. Dla fanów podcastów także – bo utrzymać uwagę widza przez 4 godziny tylko opowiadając mu historię to niesamowity talent.

Przy okazji: Carlin, żeby się nie wypalić długą formą hardcore history ma także podcast o bieżącej polityce amerykańskiej, którego epizody mają około godziny – Common Sense With Dan Carlin. To prawdopodobnie jedyne źródło informacji o polityce, którego mogę słuchać bez nudności. Jeśli nie wiecie od czego zacząć słuchanie hardcore history – polecam blueprint for armageddon.

Freakonomics Radio

Autorzy cyklu książek o ekonomii behawioralnej weszli w podcasting bardzo wcześnie, bo już w 2010. Podcast zwykle trzyma się tematu ekonomii, ekonomii behawioralnej oraz zastosowania narzędzi badawczych z tych dziedzin w nietypowych kontekstach. Prowadzący to dziennikarz Stephen Dubner oraz dużo rzadziej obecny Stephen Levitt, który jest ekonomistą na uniwersytecie chicagowskim. Ilość małych olśnień, które dał mi ten podcast jest niewiarygodna. Jeśli nie wiecie od czego zacząć – wybierzcie coś losowego. Trudno tu trafić na słaby odcinek. Dubner dowozi bardzo dobre stories a NPR zapewnia obsługę techniczną na najwyższym poziomie.

Masters of Scale With Reid Hoffman

Oto co się dzieje jak spotkają się duże budżety, dobry scenariusz i network pozwalający na zaproszenie do podcastu dowolnej osoby ze świata startupów. Reid Hoffman po sprzedaży linkedin do microsoftu wziął się za robienie podcastu (poza partnerowaniem w greylock VC, naturalnie) z fenomenalnym skutkiem. Jakość treści i przydatność w sposobie myślenia o budowaniu skalowalnych organizacji jest porównywalna ze znakomitym kursem YCombinator i uniwersytetu stanforda „How to start a startup” (wygooglajcie, serio.). Nawet jeśli nie jesteście startupowcami warto ściągnąć, żeby zobaczyć na jak wysoki poziom można zabrać tą formę audio jeśli dysponuje się odpowiednimi możliwościami. Przeciętny odcinek trwa godzinę. Jeśli nie wiecie od czego zacząć polecam waszej uwadze odcinki o AirBnb oraz Slacku.

Noah Kagan Presents

Noah Kagan to jeden z niewielu marketerów, których kroki śledzę. Founder sumo group. Były dyrektor marketingu w Mint. Wcześniej pracownik #17 w facebooku (o czym napisał bardzo dobrego, darmowego e-booka „How i lost 170 million dollars”). Jako jeden z pierwszym zapoczątkował odpływ przedsiębiorców technologicznych z sillicon valley do austin w teksasie. Polecam szczególnie odcinek z Ryanem Holidayem lub odcinków z czasu jego pobytu w Izraelu.

Capitalism.com (wcześniej the freedom fastlane)

Ten podcast jest dedykowany handlującym fizycznym towarem w e-commerce ze szczególnym uwzględnieniem ekosystemu amazona. Pomijając momentami zbyt coachingowe odcinki na mój gust ten podcast bywa bardzo mięsny. Archiwalne income reports czy sprawozdania z tego w jaki sposób założyciel i prowadzący rozwiązuje problemy biznesowe czy sprzedaje i rozwija przedsięwzięcia jest bardzo ciekawy. Na uwagę zasługuje stopień rozbudowania inicjatyw pobocznych jak wydarzenia, fundusz inwestycyjny, grupa mastermindowa czy newsletter – moim zdaniem to jest top topów jeśli chodzi o monetyzację. Najlepiej zacząć od Income reports, I sold my business.  

Revisionist History

Malcolm Gladwell zbudował swoją karierę na opowiadaniu historii. Bardzo często opierał je na badaniach z różnych dziedzin, które były w 100% ogólnodostępne. Jego jedyną przewagą nad oryginalnymi autorami była zdolność do podania materiału w bardziej eleganckiej i wciągającej formie – co z oczywistych powodów powodowało niechęć badaczy. W tym podcaście, inaczej niż w książkach Gladwell koncentruje się na większych lub mniejszych wydarzeniach, które w opinii prowadzącego zostały błędnie opisane lub zinterpretowane przez historyków i opinię publiczną. Na przykład historyczne uwarunkowania powstawania pól golfowych. Albo ruch stworzony wokół Martina Luthera Kinga. Gladwell i Carlin to ekstraklasa w opowieściach w formie audio. Jeśli nie wiecie od czego zacząć – polecam odcinki „The king of tears” oraz „The road to damascus”.

GaryVee Audio Experience

Jeśli nie wiesz kim jest Gary Vaynerchuck prawdopodobnie spędziłeś ostatnie 10 lat pod kamieniem. 4 książki z listy bestsellerów new york timesa, 2 równolegle prowadzone vlogi, 2000 osobowa firma notująca 300 milionów dolarów rocznego przychodu i inwestycje VC/Angel w Twitterze, Facebooku, Uberze, Tumblrze i Snapchacie.  Wyjdź spod kamienia i posłuchaj jego keynote’ów albo zdolności do udzielania wywiadów i improwizowanych odpowiedzi na pytania – tak wygląda ktoś kto wypracował sobie te umiejętnościami setkami wystąpień publicznych.

James Altucher Show

James Altucher to amerykański król failure porn a więc publicznej wiwisekcji własnych porażek i niedociągnięć. Na uwagę zasługuje w jego podcaście charakterystyczny styl prowadzącego wywiad i wybór gości – mam wrażenie, że niewielu z nich można usłyszeć w innych podcastach. Wrażenie robi przekrój tematyczny prowadzonych rozmów – właściwie każdy znajdzie tu coś dla siebie, choć nie jest aż tak eklektycznie jak u Tima Ferrissa. Ciekawy jest bardzo świeży wywiad ze Scottem Gallowayem w odcinku 287 – jeśli kręci was biznes to możecie zacząć tam.

SaaStr Podcast

Harry Stebbings z podcastu „20 minute VC” dedykowanemu branży venture capital został zaproszony przez założyciela SaaStr Jasona Lemkina do poprowadzenia podcastu na temat startupów działających w modelu SaaS. Harry sam w sobie jest wyjątkowo ciekawą postacią. Pomimo tego, że ma dopiero 20 lat, już zyskał znakomite zaczepienie w branży venture capital, która uchodzi przecież za bardzo zamkniętą. Pojawił się też akcent nadwiślański – widziałem go wśród mentorów w przedsięwzięciu Sebastiana Kulczyka – The Incredibles. W tym podcaście w 20-40 minutowych odcinkach prowadzący pyta gości z branży SaaS o ich historie i najlepsze praktyki. Dość niszowa rzecz, ale obowiązkowa jeśli pracuje się w branży SaaS lub technologicznej. Zaczynajcie od tych, które interesują was tematycznie i/lub pod kątem firmy z której jest człowiek udzielający wywiadu.

Startup chat with Steli and Hiten

Bardzo ciekawy format w którym dwóch słynnych startupowców – Steli Efti z Close.io oraz Hiten Shah z Kissmetrics i CrazyEgg poruszają zagadnienia nurtujące startupowców. Na wielki plus temu podcastowi zalicza się dążenie do akcjonalności. Tam gdzie to możliwe autorzy próbują zostawić słuchacza z bardzo konkretną rekomendacją w sprawie omawianego tematu. W tym formacie zaletą jest długość – zwykle odcinki mają około 20 minut. Polecam odcinek 247: Vulnerability in startup leadership oraz 224: how SaaS Founders should do competitor research. Podcast nie jest kontynuowany.

Więcej niż Oszczędzanie pieniędzy

Podcast prowadzony przez Michała Szafrańskiego w którym prowadzący prowadzi wywiady z ciekawymi gośćmi (zwykle to ludzie biznesu) lub porusza tematy szeroko pojętego rozwoju ososbistego. To prawdopodobnie najpopularniejszy podcast w Polsce – choć Michał po sukcesie swojej książki finansowy ninja nagrywa mniej niż kiedyś. Polecam szczególnie rozmowę z założycielem CD Projektu czy odcinki nt. kulisów produkcji i promocji książki finansowy ninja. Osobiście wolę Michała w formie tekstowej, ale audio też daje radę – szczególnie, że na jakoszczedzacpieniadze.pl dawno nie było nowego tekstu 🙂 Podcast właściwie nie jest już kontynuowany – kilka ostatnich odcinków to testymoniale kursu wypuszczonego przez Michała wraz z partnerami.

This Week In Startups

W tym podcaście Jason Calacanis prowadzi rozmowy ze startupowcami i inwestorami z doliny krzemowej. Typowo odcinki mają od godziny do nawet 3. Calacanis produkuje od dawna i regularnie, stąd ilość odcinków przekroczyła 1000. Polecam start od wywiadów z Peterem Thielem, Chrisem Saccą, Davem McClure oraz Kevinem Rose.

PS. PS. Jeśli podobał ci się ten blogpost zapisz się na mój nieregularny newsletter – dzięki temu nie przegapisz następnego wpisu.

O autorze

Bartosz Majewski

CEO / founder of Casbeg. Before that Bartosz was a Cofounder and Sales Director of a B2B startup where in 3.5 years his team acquired 1000 clients from 41 countries. During a decade he closed more than 7 million dollars worth deals.

Ostatnie wpisy

Kategorie

Archiwa