9 wartościowych książek dla marketingowców

9

W odróżnieniu od poprzedniej części cyklu dodaję daty premier książek. Książki nt. sprzedaży i marketingu mają zwykle swoją datę przydatności do spożycia. Do rzadkości należą te, które pozostają aktualne po więcej niż 10 latach, stąd ten blogpost w odróżnieniu od innych części tego cyklu nie będzie w pełni evergreen. Z drugiej strony na rynku publikacji dla marketerów i sprzedawców B2B panuje taka posucha, że nawet przeczytanie nieco przeterminowanego już predictable revenue da więcej niż lektura kolejnej książki z case’ami sprzedaży płatków w USA za pomocą ATLu w latach dziewięćdziesiątych. Tak jak poprzednio – wszystkie książki czytałem, każdą z nich osobiście dla ciebie rekomenduję.

1. Przeskoczyć przepaść – Geoffrey A. Moore (1989)

Klasyk dla ludzi, którzy wprowadzają nowe produkty na rynek (niekoniecznie technologiczne). Dowcip polega na tym, że książka powstała dwadzieścia kilka lat temu, ale nadal, w prawie niezmienionej formie stanowi świetny opis rzeczywistości rynkowej towarzyszącej wprowadzaniu nowych produktów na rynek. O przenikliwości autora niech świadczy, że od pierwszego wydania jedyne co zmienia się w kolejnych edycjach to przykłady. Nikt nie chce już uczyć sie marketingu na przykładzie tego jak wprowadzano na rynek kasety video.

2. Coś za Coś – Kevin Maney (2010)

Bardzo dobra książka, która pokazuje fundamentalny konflikt pomiędzy byciem drogim a dostępnym będący podstawą polityki cenowej. Książka koncentruje się dość mocno na rynkach B2C ale daje się z niej wyciągać sporo analogii do rynku B2B. Główna teza książki była podstawą do mapy rozwoju firm z branży usług profesjonalnych (albo budujesz dużą armię albo niewielkie służby specjalne). Tylko 216 stron, świetna forma a więc szybko się czyta, idealna książka na weekend.

3. Trakcja – Gabriel Weinberg (2015)

Weinberg napisał bardzo dobrą książkę podsumowującą repertuar technik marketingowo-sprzedażowych dostępny startupom. To bardzo dobry punkt wyjścia do rozmowy na temat tego w jaki sposób chcecie skalować marketing i sprzedaż, gdy dojdziecie do tego dylematu. W momencie gdy kluczowe osoby w firmie będą po lekturze tej książki łatwiej będzie osiągnąć porozumienie co do kanałów dystrybucji z jakich chcecie korzystać.

4. Tribes: We Need You to Lead Us – Seth Godin (2008)

Godin w swojej bardzo krótkiej książce zawarł sporo ciekawych spostrzeżeń nt. swojej koncepcji plemion. Jego zdaniem w dobie internetu ludzie zaczęli gromadzić się wokół spraw, wartości i zainteresowań, które ich zajmują co stworzyło znakomity grunt pod obejmowanie przywództwa nad tymi grupami zainteresowań. Godin stawia tezę, że ludzie tego chcą i potrzebują. A ja się z nim zgadzam, bo widzę sporo przykładów na potwierdzenie tej tezy. W połączeniu z 100$ startup ta książka może dać bardzo wartościowe pomysły na wystartowanie małego biznesu dla startujących, tym bardziej, że tego typu biznesy zaczynają się od niewielkich barier wejścia również czasowo, nierzadko wystarcza 10-20 godzin tygodniowo.

5. Sztuka rynkologii – Jacek Kotarbiński (2014)

Kotarbiński napisał bardzo dobrą książkę, pisaną z perspektywy praktyka, który widział na rynku wiele i z tych doświadczeń destyluje wartościowe obserwacje, nie zamykając oczu na patologie. Ponieważ autor słowem rynkologia próbuje zastąpić cisnący się na usta marketing książka nie może mieć podtytułu „czyli marketing po polsku w XXI wieku” choć mi wybitnie by on tam pasował. Autor to konsultant i jeden z najbardziej znanych Polskich marketingowców a także autor licznych publikacji w prasie branżowej i pomysłodawca bardzo lubianego przeze mnie fanpage’a „bareizmy wiecznie żywe”. Bardzo podobało mi się to, że książka porusza temat marketingu w polskich firmach w kontekście relacji ze sprzedażą, osobą zarządzającego czy obsługą klienta – marketing w tej książce jest częścią większej całości a nie silosem. Szczególnie polecam tą książkę ludziom, którzy pracują w marketingu B2C i nie są w 100% zachwyceni tym jak wygląda marketing w ich wykonaniu. Być może ta książka będzie dla was amunicją, która posłuży do zmiany na lepsze.

6. To sell is human – Daniel Pink (2012)

To książka o sprzedaży dla nie-sprzedawców. Jeśli pracujesz w B2B nie sądzę, że da się naprawdę zrozumieć marketing bez choćby powierzchownego zrozumienia sprzedaży. Jeśli znalazłeś się jak wielu moich klientów w sytuacji w której o sprzedaży wiesz nic i nawet się przed nią wzbraniasz ale jesteś marketingowcem i wspierać  sprzedaż musisz to tutaj warto zacząć leczenie się z przekonań, które nie pozwalają ci robić swojej roboty. I to szybko.

7. Perennial Seller: The Art of Making and Marketing Work that Lasts – Ryan Holiday (2017)

Ryan Holiday w swojej 5 książce poruszył temat tworzenia oraz marketingu dzieł, które sprzedają się ciągle, przez lata. Jak to możliwe, że trzecioplanowi aktorzy, którzy grali w skazanych na shawshank nadal otrzymują kilkaset dolarów wynagrodzenia miesięcznie z tytułu tantiem? Co stoi za tym, że Iron Maiden utrzymuje się na rynku od dekad przy zerowym zainteresowaniu mediów? Z czego wynika to, że czterogodzinny tydzień pracy od ponad dekady sprzedaje dziesiątki tysięcy kopii rocznie? Jeśli zastanawiacie się nad tego typu fenomenami – to jest książka dla was. Holiday jest insiderem w świecie kreatywności i tworzenia książek sprzedających się długo po premierze – poza swoimi książkami brał udział w projektach autorów takich jak Tony Robbins, Tim Ferriss, James Altucher czy Tucker Max.

8. Crushing it – Gary Vaynerchuck oraz Trust me I’m Lying – Ryan Holiday

Czy nowe media są szansą demokratyzującą dostęp do dystrybucji informacji i opinii? A może nowe media są wytrychem, który pozwala na hackowanie amerykańskich wyborów przez rosyjskich hackerów, dystrybucję fake news oraz kampanie reklamowe produktów wyssanych z palca? A może obie tezy są prawdziwe? A może żadna? Te dwie kisążki są dla mnie dwoma stronami tego samego medalu – Holiday przestrzega przed zagrożeniami wynikającymi z nowego ładu medialnego a Vaynerchuck pokazuje szanse które się w nich kryją.

A wy co ostatnio ciekawego czytaliście?

PS. Jeśli podobał ci się ten blogpost zapisz się na mój nieregularny newsletter – dzięki temu nie przegapisz następnego odcinka.

O autorze

Bartosz Majewski

CEO / founder of Casbeg. Before that Bartosz was a Cofounder and Sales Director of a B2B startup where in 3.5 years his team acquired 1000 clients from 41 countries. During a decade he closed more than 7 million dollars worth deals.

3 komentarze

Najnowsze wpisy

Kategorie

Archiwa