6 książek, które powinien przeczytać każdy CEO i Founder

6

Jedną z najbardziej zadziwiających rzeczy w biznesie są dla mnie założyciele, którzy z uporem maniaka realizują słaby pomysł na biznes. Zwykle taki pomysł odznacza się dwoma cechami. Po pierwsze jest wtórny i niczym się nie wyróżnia – co powoduje, że popyt na rynku jest już zaspokojony i nie ma mowy o relatywnie tanich sposobach na pozyskiwanie klientów czy zainspirowanych do robienia czegoś nowego pracownikach. Po drugie beznadziejnymi unit economics (bezpośrednie przychody i koszty związane z najbardziej podstawowym elementem modelu biznesowego firmy). . W takich biznesach klienci płacą marne pieniądze, uzyskuje się parszywe marże, nie ma możliwości upsellowania zadowolonych klientów, a cashflow jest tragiczny przez długie terminy płatności. Zastanawiałem się, z czego może wynikać niezauważanie beznadziei, w którą ładują się założyciele i okazało się, że oni tego po prostu nie widzą. Pomyślałem więc, że napiszę swój tradycyjny blogpost z listą książek – tym razem w odniesieniu do założycieli, którzy chcą zrozumieć lepiej, jak powinien działać ich model biznesowy.

1. Good To Great, Great by Choice, Built to last, How Mighty Fall – Jim Collins

Teoretycznie to cztery książki, ale tak naprawdę są to 4 tomy jednej serii. Dla nielicznych, którzy jeszcze nie czytali – Collins i jego współautorzy analizują tu spółki publiczne, które wyprzedziły swoją konkurencję pod kątem notowań giełdowych („Good To Great”). Następnie przechodzi do spółek, które padły pomimo tego, że były wielkie („How Mighty Fall”) a potem powtarza badania z Good To Great na bazie innej grupy spółek w czasie, który cechował się dużymi zawirowaniami („Great By Choice”). Niestety nie czytałem jeszcze „Built to Last” więc nie opowiem wam o czym to jest – niemniej Collinsa polecam w ciemno i jak przeczytam to dopiszę ciąg dalszy.

2. How to Get Rich – Felix Denniss

Trafiłem na Felixa dzięki zdjęciu zamieszczonemu na instagramie przez Roberta Gryna. Genialna książka, w której autor autobiograficznie opowiada o swojej drodze od zera do 700 milionów dolarów. Historia jest okraszona bardzo wartościowymi lekcjami dla przedsiębiorców i znakomitym brytyjskim poczuciem humoru. Specyficzny rodzaj cynizmu autora, który w momencie pisania był już w podeszłym wieku czyni tą pozycję bardzo odświeżającą na rynku bardzo poprawnej literatury biznesowej.

3. Getting to Plan B – Randy Komisar

Randy Komisar jest VC w Kleiner Perkins, byłym prawnikiem i CEO Lucas Arts. „Getting to plan B” to książka na temat zarządzania innowcajami. Komisar prezentuje tutaj bardzo bliskie mi spojrzenie na innowacje zakładające, że wynalazek produktowy może być równie ważny jak innowacja marketingowa, w modelu biznesowym albo w zakresie zarządzania cashflow. Tą książkę polecił mi Bartek Piecuch – Dzięki Bartku!

4. Breaking the time barrier – Mike McDerment, Donald Cowper

To książka skierowana przede wszystkim do właścicieli biznesów usługowych i freelancerów, którzy starają się działać w oparciu o modele biznesowe oparte na sprzedaży roboczogodzin. W sposób fabularyzowany, nieco przypominający „Built to sell” opowiada ona o historii freelancera, który stara się zmienić swój model działania z godzinowego na projektowy, uzależniony od rezultatów osiąganych przez klienta. Choć to nie jest droga dobra dla wszystkich – może być ona bardzo atrakcyjna dla wielu.

5. Titan – Ron Chernov

To jest znakomita biografia Rockefellera. Ponieważ Rockefellera nie da się opisać bez opisywania Standard Oil, to jest również biografia tej firmy za życia jej założyciela. Stopień szczegółowości z jaką opisany jest model biznesowy Standard Oil powala. Chernov opisuje tutaj także scenariusz ekspansji, który został podjęty przez zarząd, ich agresywne taktyki biznesowe oraz dążenie do wertykalnej integracji przemysłu naftowego dzięki sojuszowi z kolejami. To, jak potężną finansowo i zintegrowaną wertykalnie była Standard Oil pod przewodnictwem Rockefellera, jest znakomitym przykładem na to, jak wygląda dobrze zarządzana korporacja. Krótko później przeczytałem „Everything Store” Brada Stone i „The Four” Scotta Gallowaya. Postawiłbym pół majątku na to, że Jeff Bezos czytał tę książkę, miał wypieki na twarzy i podkreślał w niej sporo.

6. Blue Ocean Shift – W. Chan Kim, Renee Mauborgne

Kontynuacja znakomitej książki Blue Ocean Strategy, pióra dwójki wykładowców INSEAD. Ich poprzednia książka to prawdopodobnie najlepsza książka napisana o strategii w biznesie w XX wieku. Kontynuacja traktuje o tym jak wyrwać się z konkurencji, która niszczy zyskowność firm w kierunku nowych, rosnących, rentownych i niezatłoczonych rynków. Jeśli szukasz nowego sposobu na zaadresowanie problemów twojej organizacji i jej otoczenia biznesowego – zdecydowanie warto sięgnąć po tą pozycję.

7. Bonus

Ostatnią na liście będzie „Fioletowa Krowa” pióra Setha Godina. Jak wszystkie książki Godina – ta jest znakomita, przy czym traktuję ją jako znakomite uzupełnienie powyższego zestawienia, które jest znacznie bardziej nt. unit economics oraz tworzenia modeli biznesowych, które będą się spinać. „Fioletowa Krowa” stanowi tu suplement promocyjno-marketingowy. Godin pokazuje tutaj za pomocą krótkich esejów i case studies, jak zmienia się rola współczesnego teamu marketingowego (marketerzy powinni mieć wpływ na produkt!) i co z tego wynika dla biznesów, które mają ambicje wybijać się ponad przeciętność i wzrastać.

Poza książkami polecę wam jeszcze jeden znakomity cytat:

When a management with a reputation for brilliance tackles a business with a reputation for bad economics, it is the reputation of the business that remains intact.

– Warren Buffet

PS. Jeśli podobał ci się ten tekst rozważ zapisanie się na mój nieregularny newsletter, żeby nic cię nie ominęło!

O autorze

Bartosz Majewski

CEO / founder of Casbeg. Before that Bartosz was a Cofounder and Sales Director of a B2B startup where in 3.5 years his team acquired 1000 clients from 41 countries. During a decade he closed more than 7 million dollars worth deals.

Dodaj komentarz

Najnowsze wpisy

Kategorie

Archiwa